Si duhet lexuar raporti i Komisionit Europian për Shqipërinë - Çfarë mungonte në raportin e KE - Sa e gatshme është Shqipëria për të thelluar reformat në procesin e anëtarësimit në BE?

Si duhet lexuar raporti i Komisionit Europian për Shqipërinë - Çfarë mungonte në raportin e KE - Sa e gatshme është Shqipëria për të thelluar reformat në procesin e anëtarësimit në BE?

Raportet e vlerësimit nga Komisioni Europian përfaqësojnë një gur themeli në rrugëtimin e vendeve që aspirojnë anëtarësimin në Bashkimin Europian. Shqipëria, që nga marrja e statusit si vend kandidat në vitin 2014, ka qenë nën lupën e këtyre vlerësimeve gjithëpërfshirëse. Këto raporte shërbejnë si dokumente shumëplanëshe, duke ndriçuar progresin, sfidat dhe reformat e nevojshme thelbësore për përafrimin e Shqipërisë me standardet e BE-së. Në këtë kontekst, analiza e mëposhtme thellohet në ndërlikimet e raportit të 2023, duke nënvizuar arritjet, duke vënë në dukje aspektet shpesh të anashkaluara dhe duke shqyrtuar gatishmërinë e Shqipërisë jo vetëm për të përparuar, por edhe për tu siguruar që hapat që po ndërmerë janë  drejt integrimit në BE.

Angazhimi i Shqipërisë për anëtarësimin në BE dhe reformat transformuese të ndërmarra në fusha të ndryshme përbëjnë sfondin e vlerësimeve të Komisionit Europian. Thellësia e këtyre raporteve qëndron në aftësinë e tyre për të zbërthyer përparimin e Shqipërisë, duke identifikuar pikat e forta që hapin rrugën për harmonizimin me normat e BE-së. Njëkohësisht, ato vënë në dukje aspektet që kërkojnë vëmendje dhe zhvillim të menjëhershëm.

 

Kuptimi i Raportit të KE-së për Shqipërinë.

Vlerësimi i Komisionit Europian për Shqipërinë në raportin e tij ofron një pasqyrë gjithëpërfshirëse dhe shumëdimensionale mbi përparimin e vendit në një spektër sektorësh. Ky vlerësim i thelluar pranon hapat e Shqipërisë në fusha të ndryshme, veçanërisht në sferat politike, ekonomike dhe legjislative. Ai thekson qartë arritjet e dukshme të vendit në fusha vendimtare si reforma në drejtësi, masat e ndërmarra kundër korrupsionit dhe rritja ekonomike, duke treguar përkushtimin e Shqipërisë për arritjen e përafrimit me standardet rigoroze të vendosura nga Bashkimi Europian.

Ky dokument zbërthen progresin dhe nivelin e përgatitjes së Shqipërisë, duke hedhur dritë mbi transformimet pozitive që janë shpalosur brenda kuadrit të qeverisjes dhe ekonomisë së vendit, si dhe mbi ato të cilat nuk kanë përparuar ashtu siç duhej.

Çfarë mungonte në raportin e KE:

Përtej analizës gjithëpërfshirëse të paraqitur, raportit të KE-së për Shqipërinë i mungon një shqyrtim i plotë i disa aspekteve kryesore, thelbësore për procesin e saj të integrimit në BE. Një element domethënës është thellësia e analizës në lidhje me sundimin e ligjit dhe efektivitetin e reformave në drejtësi. Ndërsa raporti njeh përpjekjet e Shqipërisë në reformën në drejtësi, atij i mungon një vlerësim i thellë i pavarësisë, efikasitetit dhe zbatimit aktual të shtetit ligjor të gjyqësorit. Një këndvështrim më i thellë në efektivitetin e këtyre reformave, duke përfshirë ndikimin e tyre në uljen e korrupsionit dhe sigurimin e procedurave ligjore të drejta dhe transparente, do të kishte ofruar një pamje më holistike të respektimit të standardeve të BE-së nga Shqipëria.

Për më tepër, raporti anashkalon një vlerësim të detajuar të lirisë së medias dhe mbrojtjes së të drejtave themelore. Një peizazh i fuqishëm dhe i pavarur mediatik, së bashku me mbrojtjen e të drejtave themelore, është pjesë përbërëse e një shoqërie demokratike. Megjithatë, raporti ofron një shqyrtim të kufizuar të progresit të Shqipërisë në këto fusha, duke mosarritur në analizimin e plotë të përparimeve të vendit në pluralizmin mediatik, lirinë e shprehjes dhe mbrojtjen e të drejtave të pakicave. Një vlerësim më i elaboruar i këtyre aspekteve do të kishte dhënë njohuri thelbësore për angazhimin e Shqipërisë ndaj vlerave demokratike dhe përafrimin e saj me normat e BE-së.

Një hendek tjetër i dukshëm qëndron në shqyrtimin e bashkëpunimit dhe diplomacisë rajonale. Marrëdhëniet dhe bashkëpunimi i Shqipërisë me vendet fqinje dhe roli i saj në promovimin e stabilitetit rajonal janë thelbësore për integrimin në BE. Megjithatë, raporti nuk ofron informacion  më të detajuar mbi iniciativat e Shqipërisë në nxitjen e bashkëpunimeve rajonale dhe zgjidhjen e çështjeve të pazgjidhura rajonale. Një analizë më gjithëpërfshirëse e iniciativave të diplomacisë dhe bashkëpunimit rajonal të Shqipërisë do të kishte përshkruar rolin e saj si forcë stabilizuese në Ballkanin Perëndimor, një faktor kritik në rrugëtimin e saj drejt anëtarësimit në BE.

Për më tepër, ndërsa raporti pranon progresin në reformat ekonomike, atij i mungon një shqyrtim i detajuar i rritjes ekonomike gjithëpërfshirëse dhe tregut të punës. Një vlerësim gjithëpërfshirës i peizazhit të punësimit, programeve të zhvillimit të aftësive dhe iniciativave që synojnë uljen e niveleve të papunësisë, veçanërisht në mesin e popullatave të cenueshme, do të kishin dhënë një pamje më të plotë të stabilitetit ekonomik të Shqipërisë dhe kapacitetit të saj për t'u përshtatur me politikat ekonomike të BE-së.

 

Gatishmëria e Shqipërisë për reformat e anëtarësimit në BE:

Udhëtimi i Shqipërisë drejt anëtarësimit në BE përbëhet nga hapa të ndërmarra të rëndësishme në përafrimin e kuadrit të saj legjislativ me standardet e BE-së. Qasja proaktive e vendit, e reflektuar në rregullimet legjislative dhe përafrimin e politikave, nënkupton një angazhim të vërtetë për të përqafuar parimet e BE-së. Angazhimi aktiv në nisma të ndryshme të BE-së nënvizon më tej përkushtimin e Shqipërisë për të nxitur një marrëdhënie më të ngushtë me Bashkimin Europian. Megjithatë, Shqipëria përballet me sfida të rëndësishme që kërkojnë përpjekje të bashkërenduara për reforma më të thella thelbësore për një integrim të suksesshëm.

Një sfidë e tillë qëndron në bashkëpunimin rajonal, një aspekt themelor vendimtar për stabilitetin në Ballkanin Perëndimor. Ndërsa Shqipëria ka demonstruar përpjekje në nxitjen e partneriteteve rajonale, ekzistojnë çështje të vazhdueshme që pengojnë bashkëpunimin e pandërprerë midis vendeve fqinje. Tejkalimi i mosmarrëveshjeve historike dhe nxitja e lidhjeve më të forta diplomatike brenda rajonit mbetet thelbësore për përparimin e Shqipërisë drejt anëtarësimit në BE. Një qasje më e fortë ndaj bashkëpunimit rajonal dhe zgjidhjes së konflikteve është e domosdoshme për të forcuar rolin e Shqipërisë si një forcë stabilizuese në Ballkan.

Efikasiteti i procedurave të organeve administrative përmendet si një fushë tjetër kritike që kërkon vëmendje. Pavarësisht progresit të dukshëm, Shqipëria përballet me  mungesa në rritjen e kapacitetit dhe efikasitetit administrativ. Forcimi i institucioneve, riorganizimi i proceseve burokratike dhe forcimi i strukturave qeverisëse janë thelbësore për nxitjen e një kuadri administrativ transparent dhe efikas. Reformat e fuqishme administrative janë thelbësore jo vetëm për integrimin në BE, por edhe për sigurimin e qeverisjes efektive brenda vendit.

Për më tepër, qëndrueshmëria mjedisore mbetet një fushë që kërkon vëmendje të përqendruar dhe përpjekje të bashkërenduara. Ndërkohë që janë bërë hapa në legjislacionin mjedisor, boshllëqet në zbatimin e tyre vazhdojnë. Shqipëria përballet me sfida në arritjen e objektivave të zhvillimit të qëndrueshëm, veçanërisht në menaxhimin e burimeve natyrore, frenimin e ndotjes dhe promovimin e praktikave të qëndrueshme. Një qasje më gjithëpërfshirëse ndaj strategjive të ruajtjes së mjedisit dhe zhvillimit të qëndrueshëm është thelbësore për të harmonizuar politikat mjedisore të Shqipërisë me standardet e BE-së.

Ndërsa Shqipëria shfaq një angazhim të vërtetë ndaj parimeve të BE-së dhe ka bërë përparim të dukshëm në fusha të ndryshme, sfidat në bashkëpunimin rajonal, efikasitetin administrativ dhe qëndrueshmërinë mjedisore përfaqësojnë pengesa të rëndësishme në rrugën e vendit drejt reformave më të thella të nevojshme për anëtarësimin në BE. Trajtimi i këtyre sfidave me përpjekje të përbashkëta dhe reforma strategjike do të jetë kyçe për integrimin e suksesshëm të Shqipërisë në Bashkimin Europian.

Trajektorja e Shqipërisë drejt anëtarësimit në BE varet ndjeshëm nga vlerësimet e ardhshme të Komisionit Europian. Një raportim vendimtar kërkon një vlerësim më gjithëpërfshirës dhe të balancuar që shkon përtej theksimit të arritjeve për të adresuar fushat të cila kërkojnë fokus të intensifikuar. Vlerësimet e Komisionit Europian duhet të theksojnë një qasje më holistike, duke përmbledhur aspektet e anashkaluara thelbësore për integrimin e suksesshëm të Shqipërisë në Bashkimin Europian.

Për Shqipërinë, përforcimi i kapaciteteve administrative shfaqet si një gur themeli për avancimin e procesit të anëtarësimit në BE. Shteti duhet të kanalizojë përpjekjet e bashkërenduara drejt rritjes së efikasitetit administrativ, transparencës dhe efektivitetit. Përmirësimi i procedurave burokratike, forcimi i strukturave qeverisëse dhe nxitja e një kulture llogaridhënieje brenda institucioneve janë hapa të domosdoshëm. Angazhimi i Shqipërisë për reformimin e praktikave administrative jo vetëm që do të përshpejtojë përafrimin me BE-në, por edhe do të forcojë themelet e qeverisjes efikase brenda vendit.

Njëkohësisht, trajtimi i sfidave mjedisore mbetet thelbësor për aspiratat e Shqipërisë për anëtarësim në BE. Ndërsa janë bërë hapa legjislativë, ekziston një nevojë urgjente për strategji të fuqishme zbatimi për të trajtuar në mënyrë efektive shqetësimet mjedisore. Shqipëria duhet të adoptojë praktika të qëndrueshme, të investojë në nisma miqësore me mjedisin dhe të forcojë masat e ruajtjes së mjedisit. Prioritetizimi i qëndrueshmërisë jo vetëm që do të përafrojë vendin me standardet mjedisore të BE-së, por gjithashtu do të kontribuojë në elasticitetin afatgjatë ekologjik.

Për më tepër, zhvillimi socio-ekonomik i Shqipërisë ka nevojë për një ngritje të konsiderueshme drejt standardeve paralele të BE-së. Kapërcimi i pabarazive socio-ekonomike, nxitja e rritjes gjithëpërfshirëse dhe nxitja e inovacionit janë të domosdoshme. Fuqizimi i komuniteteve të margjinalizuara, rritja e mundësive arsimore dhe promovimi i sipërmarrjes do të jenë thelbësore në drejtimin e përparimit ekonomik të Shqipërisë në përputhje me normat e BE-së.

 

Përfundime

Raportet e Komisionit Europian qëndrojnë si udhërrëfyes kryesorë që drejtojnë vendet kandidate drejt anëtarësimit në BE. Duke pranuar përparimet e Shqipërisë, ky vlerësim nënvizon imperativin për një vlerësim më të nuancuar dhe më gjithëpërfshirës nga KE. Shqipëria përballet me detyrën vendimtare për të intensifikuar përpjekjet e saj për të ngushtuar boshllëqet, për të përforcuar reformat në vazhdim dhe për të shfaqur një gatishmëri të shtuar për anëtarësimin në BE.

Një vlerësim më gjithëpërfshirës nga Komisioni Europian është i rëndësishëm për të përfshirë aspektet e anashkaluara kritike për integrimin e suksesshëm të Shqipërisë në BE. Ai kërkon një zhvendosje drejt një qasjeje më holistike, duke pranuar arritjet duke u fokusuar në fusha të rëndësishme që kërkojnë vëmendje të shtuar. Vendosja e këtij ekuilibri në vlerësime do të jetë thelbësore në nxitjen e harmonizimit të Shqipërisë me standardet dhe praktikat e BE-së.

Si përfundim, një përpjekje bashkëpunuese ndërmjet Komisionit Europian dhe Shqipërisë, e karakterizuar nga vlerësime gjithëpërfshirëse dhe përpjekje të intensifikuara kombëtare, do të hapë rrugën për integrimin e suksesshëm të Shqipërisë në Bashkimin Europian. Angazhimi i palëkundur i Shqipërisë ndaj reformave dhe vlerësimet e balancuara të Komisionit Europian do të përcaktojnë përfundimisht trajektoren e vendit drejt anëtarësimit në BE.


Erjon Gjoni, dhjetor 2023


*Erjoni është diplomuar në degën Menaxhim Biznesi pranë Universitetit Europian të Tiranës dhe Master Profesional në Menaxhim Turizëm pranë Fakultetit të Ekonomisë, Universiteti i Tiranës. Pasioni i tij për këtë fushë vazhdoi edhe gjatë studimeve master në IAE Bordeaux, Francë, në degën Menaxhim Ndërkombëtar, dhe së fundi me përfundimin e Masterit Shkencor në Financë-Bankë në Universitetin Mesdhetar të Tiranës. Ai mban aktualisht rolin e specialistit audit i brendshëm dhe është pjesë e organizatës “ATA” (Albanian Toursim Association).

1085Ndjekës
6323Ndjekës
1989Ndjekës
22Abonues

Youtube Videos

European Movement International
European Movement International
Ambassade_Niva2_Engelsk